Thursday 24 April 2014

PROCEDURE-LPPKN

Di sini saya bagi secara terperinci step2 untuk mendaftar di LPPKN KL
1. Call dulu sebelum nak prgi..sebab lppkn memang konsep nya kena call dlu..ni no tel LPPKN KL 03-26937555.
2.Nurse akan bagi satu tarikh dan akan terangkan detail apa yang akan dilakukan pada hari appouintment tersebut.
3.1st appointment
Di tgkat 6. Waktu ni masih belum jumpa doktor. Nurse akan cek sperma suami dulu.Suami kena naik  tgkat 7 untuk proses tu la..wife akan di interviu oleh nurse dulu..klau sebelum ni pernah buat rawatan         kesuburan sila bawa segala result yg pernah buat cth hasil ujian darah,ujian sperma suami & result HSG.
Kemudian setelah suami selesai, suami dn isteri akan dinteviu bersama.dan nurse akan cek bmi kita.kebetulan masa sy dtg hari yg ke dua period..so nurse terus ambil darah saya dan suami.darah yg diambil untuk cek hormon fsh & lh..darah diambil pd period ke 2-5.
2nd appointment
Kemudian nurse akan bg satu tarikh iaitu hari ke 21 dari 1st period untuk diambil darah untuk ujian pogestron.Ini tak perlu suami datang pun takpe.just cek darah isteri je. Nurse akn bagitau kita dengan Doktor mana..saya dapat dr Ghaffar.
3rd appointment
Jumpa dgn Dr Ghaffar. waktu ni dia akan cek semua result yang kita pernah buat.saya dah pernah buat HSG sebelum ni..dan dia tgok xray tu masih boleh digunakan lagi so x perlu buat HSG semula.dan dia akan terangkan dgn terperinci hasil2 ujuan tu.Sekiranya tiada sebarang masalah dari pihak suami dan isteri dia akan suggest samaada nak buat iui atau makan ubat sahaja.Waktu ni sy decide nak buat iui terus. Kebetulan waktu tu sy hari ke 5 period.nak buat ni kena hari ke 2-5 period klau x silap.so saya terus bole proceed dgn teratment.doc akan bg ubat clomid,asid folik dgn injection ubat apa x igt pulak.ubat clomid tu kena mkn 5 hari.injection pulak selang sehari.3 kali injection..inject area perut.nnt nurse akan tnjukkan cara2.Kemudian doc akan bg 1 tarikh untuk cek telur pulak
4th appointment
Doc akan scan melalui miss v kita ok..so silala pakai kain supaya senang. :) biasanye minimum nak buat iui doc perlukan 3 telur yang bersaiz 17mm atau lebih.saiz telur sy 32mm,18mm & 14mm yg lain2 semua kecik..dlm 12mm je..so doc bgtau tak boleh nak proceed dgn iui sbb telur ada 2 je yg besar.so hari tu doc bg 1 injection apa pun x igt jugak utk pecahkan telur yg dh matang tu dlm tempoh 36 jam telur tu akan pecah..dan bolela bersama suami sekerap yg mungkin.dia akan bagi ubat duphaston utk kuatkan rahim sekiranya berhasil.Doc akan bg 1 lg tarikh..Sekiranya sehingga tarikh tu masih x period maka kena dtgla ke lppkn utk buat pregnancy test..Sekiran dtg period sebelum tarikh tu..x perlu dtg.klau nak proceed iui lg..ikut blik step yg sama..1st period kena call buat appointmnt dan seterusnya.

2 comments:

  1. tq puan syisyi share berkenaan ni..sy pon rasa nak wat rawatan kat lppkn ni..smg Allah memudahkan urusan zuriat utk awak suami isteri..aminnn ;)

    http://vitaprecious.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Nak tanya mahal x cost rawatan

    ReplyDelete